جستجو کردن
Close this search box.

آیا از نحوه ساخت و تولید مبلمان کلاسیک و راحتی اطلاعاتی دارید؟

مقدمه

مراحل ساخت مبل کمی پیچیده و چند مرحله ای است. دقت در طراحی و ساخت مبلمان بر کیفیت نهایی آن تاثیر می گذارد. ساخت مبلمان باید توسط نیروی کار متخصص انجام شود. طول عمر، دوام و ماندگاری و زیبایی مبلمان مستقیما در گروی مراحل ساخت آن است. عدم استفاده از متریال با کیفیت و عدم دقت در طراحی و ساخت می تواند منجر به ارائه یک خروجی نامناسب شود. هرچند بسیاری از تولید کنندگان غیر معتبر جهت کاهش قیمت نهایی محصول از این ترفند ها استفاده می کنند. بنابراین ساخت یک مبل با کیفیت و درجه یک باید توسط یک تولید کننده معتبر انجام شود. در ادامه به مراحل تولید مبلمان کلاسیک و راحتی اشاره ای خواهیم داشت.

 

مراحل ساخت مبل کلاسیک

اغلب مراحل ساخت مبل کلاسیک به کمک دست انجام می شود، زیرا امکان ساخت، رویه کوبی و منبت کاری تمام قسمت ها به وسیله دستگاه نیست. مراحل تولید مبل کلاسیک را در 5 مورد زیر خلاصه می کنیم.

مهم ترین مرحله از مراحل ساخت مبل کلاسیک، طراحی آن است. این مرحله توسط طراحان متخصص و حرفه ای در این حوزه انجام می شود. طراحان با استفاده از نرم افزارهای تخصصی اقدام به طراحی سه بعدی مبلمان کرده و بعد از اصلاحات لازم و تایید طرح نهایی، مراحل ساخت آغاز می شود.

در مبلمان کلاسیک ، انتخاب چوب مناسب مهم ترین موضوع است. کیفیت، تراکم، میزان انعطاف پذیری، میزان رنگ پذیری و غیره از مهم ترین مواردی هستند که در انتخاب چوب مبلمان باید مورد توجه قرار داد.

چوب ها بر اساس مدل مبلمان به کمک دستگاه cnc و اره برقی برش می خورند. آنچه مراحل ساخت مبل کلاسیک را متمایز می کند، استفاده از هنر دست اساتید منبت کار است. همان برش و کنده کاری با دست که هر محصول را منحصر به فرد و بی نظیر می کند.

چوب ها تماما با دست برش خورده، طراحی شده و تکه تکه شروع به شکل گیری می کنند. روی قطعات چوب، الگوهای هندسی و طرح هایی همچون گل، برگ های آکانتوس، موج و پیچ، کنده کاری می شوند. سپس چوب حکاکی شده مانند یک اثر هنری نفیس، با دست صیقل داده می شود تا نواقص آن برطرف گردد. بعضی از قطعات مبل را می توان با دقت و سرعت بالاتری به وسیله دستگاه CNC منبت کاری کرد که در آن ها دخالت دست وجود ندارد. سپس قطعات ساخته شده به شکل کلاف به کمک چسب و میخ سرهم بندی می شوند.

از مهم ترین مراحل ساخت مبل کلاسیک می توان به رنگ کاری بدنه بعد از منبت کاری اشاره کرد. رنگ طلایی یکی از محبوب ترین رنگ هایی است که در رنگ آمیزی بدنه مبلمان کلاسیک استفاده می شود. همچنین از تکنیک سنتی ورق طلا نیز برای ایجاد جلوه ای با شکوه روی بدنه این سبک از مبلمان استفاده می گردد. در نهایت به منظور ثبات رنگ بدنه و زیبایی بیشتر کار از پلی استر مات یا براق استفاده می شود. کیفیت و دقت در رنگ آمیزی بر طول عمر و قیمت نهایی مبلمان تاثیر دارد.

فرآیندهای تولید مبلمان کلاسیک به اینجا ختم نمی شود. انتخاب پارچه و رویه کوبی، آخرین مرحله از مراحل ساخت مبل کلاسیک است. در سبک کلاسیک از پارچه های داماسک، پتینه، گل های مخملی و ساتن برجسته با هارمونی رنگی مناسب استفاده می شود. سپس رویه کوبی در چند مرحله مختلف شامل تسمه کشی، فنرکشی، پر کردن کلاف به وسیله اسفنج و در نهایت کشیدن پارچه انجام می شود. گاهی پارچه به صورت کاملا صاف و یکپارچه روی کلاف چوبی اجرا می شود. هرچند گاهی از تکنیک هایی چون لمسه کوبی برای زیباتر کردن ظاهر مبلمان استفاده می گردد. در این تکنیک که کاملا به کمک دست انجام می شود، دکمه هایی با فواصل مشخص، لایه های مبلمان را به یکدیگر فشرده می کنند. در پایان از تزئینات و جزئیاتی برای لوکس کردن ظاهر مبلمان و پنهان کردن جای منگنه ها و محل اتصال پارچه و چوب استفاده می شود.

فرآیندهای تولید مبلمان کلاسیک و راحتی
فرآیندهای تولید مبلمان کلاسیک و راحتی

مراحل ساخت مبل راحتی

اغلب مراحل ساخت مبل راحتی به کمک دست انجام می شود، زیرا خط مونتاژ قادر به تولید طیف گسترده ای از مدل ها نیست. مراحل تولید این سبک از مبلمان را در 4 مورد زیر خلاصه می کنیم.

کلاف نقش مهمی را در ساخت مبل راحتی ایفا می کند. قابلیت سرویس دهی مبل راحتی به طور قابل توجهی تحت تأثیر جنس، طراحی و شکل فریم آن است. برای ساخت قسمت های باربر فریم یا کلاف اصلی مبل راحتی مانند پایه ها از چوب های مرغوب و بادوام از جمله چوب راش استفاده می شود. هرچند در قسمت های غیر باربر فریم اصلی از چوب هایی چون تخته سه لا یا نئوپان نیز می توان بهره برد. مواردی چون استحکام ساختار کلاف مبل و منطقی بودن زاویه طراحی بر کیفیت و عملکرد مبلمان راحتی تاثیر می گذارند.

مهم ترین مرحله از مراحل ساخت مبل راحتی، فنرکشی آن است. بدین منظور از نوارهای در هم تنیده و بافته از جنس جوت (تسمه) در سراسر قاب استفاده میگردد. پس از میخ کردن نوارها، فنر ها به کمک ریسمان کتان از پشت به قسمت جلو پیچیده می شوند. سپس فنرها به صورت دو طرفه کار شده و به کمک سیم محکم خواهند شد.

در این مرحله از مراحل ساخت مبل راحتی، از اسفنج، کرک و ابریشم برای پر کردن قسمت های مختلف و زیرسازی مبل استفاده می شود. در ساخت مبلمان راحتی از سه نوع اسفنج (از جنس فوم سرد (HR) یا فوم پلی اورتان (PUR)) با چگالی بالا، متوسط ​​و کم استفاده می شود. کیفیت و چگالی (درجه سختی و کشش) اسفنج بر میزان راحتی نشیمن و طول عمر این نوع مبلمان تاثیر می گذارند.

برای ایجاد یک ظاهر زیبا و یکدست، پارچه ای با کیفیت برش خورده و رویه کوبی بالشتک‌های مبل، تکیه‌گاه، پشتی و غیره آغاز میشود. یک روکش پشمی یا دیول بین پارچه مبل و روکش نهایی آن قرار می گیرد. این لایه تقسیم کننده، مقاومت مبل در برابر سایش را افزایش می دهد. در پایان، روکش نهایی مبل کشیده و منگنه کاری انجام میگردد. در این مرحله، کیفیت دوخت و منگنه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. روش خیاطی نیز با توجه به مدل انتخابی صورت می گیرد. رودوزی ها نیز با هدف زیبا سازی و افزایش دوام مبلمان انجام می شوند.

خرید مبلمان کلاسیک و راحتی
خرید مبلمان کلاسیک و راحتی

خرید مبلمان راحتی و کلاسیک

پس از اتمام مراحل ساخت مبل، کیفیت و عملکرد آن بررسی می شود. تنها پس از انجام تست نشیمن و دیگر تست های لازم است. مبلمان بدون نقص، با کیفیت بسیار بالا به مشتری تحویل میدهیم. گالری مبل کاج دکور یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان مبلمان راحتی و کلاسیک در ایران است. این مجموعه با به کارگیری بهترین و مجرب ترین نیروهای متخصص، اقدام به تولید انواع مبلمان با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *