جستجو کردن
Close this search box.

مقدمه:  

ثرمه مبل از جمله تزئیناتی است که در رویه کوبی مبلمان مختلف از جمله مبل، صندلی، تخت و غیره استفاده می شود. هد نیل، منگوله، قیطان، فلنج، دکمه، شرابه، گل میخ و ثرمه از مهم ترین المان هایی هستند که در تزئین مبلمان مورد استفاده قرار می گیرند. این تزئینات بر اساس سبک طراحی مبلمان مورد نظر انتخاب می شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل نوار ثرمه بپردازیم. در ادامه به نحوه تولید ثرمه، کاربردها و انواع نوار ثرمه و در نهایت مهم ترین ویژگی های آن که در هنگام استفاده باید مورد توجه قرار گیرد اشاره ای خواهیم داشت.

انواع ثرمه مبل در مبلمان کاج دکور
انواع ثرمه مبل در مبلمان کاج دکور
نحوه استفاده از ثرمه در رویه کوبی مبلمان
نحوه استفاده از ثرمه در رویه کوبی مبلمان

نحوه تولید ثرمه مبل:

ثرمه مبل توسط دستگاه های مخصوص و با پیشرفته ترین تکنولوژی ها تولید می شود. ترفند اصلی در ساخت ثرمه، تابیدن یا بافتن چند رشته به یکدیگر بر اساس نقشه طراحی شده است. در تولید نوارهای ثرمه از نخ سوپر برایت، نخ پنبه و غیره استفاده می شود. بسته به طرحی که در حال بافته شدن است، رنگ، ضخامت و پهنای نخ ها متفاوت خواهد بود. ثرمه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره ای خواهیم داشت.

انواع ثرمه مبل کدامند؟

ثرمه مبل یک نوار تزئینی است که در ضخامت ها، طرح ها و پهناهای مختلفی تولید می شود. نوار مبل ساده، تی، رشته ای، مارپیچ، یک طرفه، دوبل، دو طرفه، روبان دار، نگین دار و زری دار از انواع مختلف ثرمه مبل موجود در بازار ایران هستند. در ادامه به معرفی چند مدل از پر فروش ترین و کاربردی ترین ثرمه های مبلی خواهیم پرداخت.

ثرمه طنابی یا مارپیچ، قدیمی ترین مدل ثرمه ای است که در تولید مبلمان استفاده می گردد. این نوع ثرمه از تابیده شدن چند رشته طناب کوچک تر تولید شده است. ثرمه های طنابی از لحاظ رنگ، ضخامت و میزان درخشندگی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. شاید بتوان گفت مدل طنابی، با دوام ترین مدل ثرمه است.

ثرمه نواری نیز به عنوان رایج ترین و با دوام ترین نوار تزئینی در صنعت مبل سازی شناخته می شود. ثرمه های تخت نواری، کشسانی بالا و مقاومت فوق العاده ای دارند. به همین دلیل در صنعت مبل سازی ماندگار شده اند. ثابت بودن رنگ نیز از دیگر ویژگی های این نوارها است. این نوع ثرمه از بافته شدن چند رشته نوار با قطر یکسان تولید شده است. نوار ثرمه چشم بلبلی از ارزان قیمت ترین ثرمه های تخت نواری است.

ثرمه مبل تی (T) یک نوار طنابی شکل با لبه برزنتی است که از تابیده شدن چند رشته به یکدیگر تولید می شود. این ثرمه اغلب بین دو لایه پارچه قرار گرفته و دوخته می شود. بنابراین از آن برای لبه کوسن های مبل یا قسمت هایی به جز محل منگنه ها استفاده می شود.

کاربرد ثرمه مبل
کاربرد ثرمه مبل

کاربردهای مختلف ثرمه:

از ثرمه مبل در تولید مبلمان جدید و بازسازی مبلمان قدیمی استفاده می شود. کاربرد ثرمه تنها به استفاده از آن در صنعت مبل سازی محدود نمی شود. از این نوارهای تزئینی در تولید کوسن، تاب، کیف دستی، پرده، تابلو، لوستر، آباژور و غیره نیز می توان استفاده کرد. اما هدف از مصرف ثرمه در تولید یا بازسازی مبلمان چیست؟

هدف از مصرف ثرمه در صنعت مبل سازی چیست؟

ثرمه مبل تاثیر مثبتی در زیبایی بصری مبلمان دارد و ظاهر آن را شکیل تر می کند. یکی از اهداف استفاده از ثرمه، دوچندان کردن تمیزی کار رویه کوب است، زیرا ثرمه می تواند به راحتی دوخت های لبه، درزها و شکاف های مبل را پوشش دهد. از مهم ترین اهداف مصرف ثرمه در صنعت مبل سازی می توان به پوشاندن و پنهان کردن محل اتصال پارچه و چوب و منگنه های روی مبلمان اشاره کرد. همچنین ثرمه، جنبه زینتی دارد و زیبایی مبلمان در برخی از سبک ها را دوچندان می کند. بنابراین از آن در قسمت های دیگر به جز محل منگنه ها نیز استفاده می شود.

ویژگی های ثرمه مبل
ویژگی های ثرمه مبل

مهم ترین ویژگی های ثرمه مبل که در هنگام استفاده باید مورد توجه قرار دهید:

رویه کوب های حرفه ای در انتخاب بهترین و مناسب ترین ثرمه مبل با توجه به مبلمان مورد نظر، به چند نکته مهم توجه می کنند. مهم ترین نکات در هنگام انتخاب ثرمه عبارتند از:

ثرمه مبل از نظر میزان ضخامت در انواع ضخیم و نازک طراحی شده و می تواند سه یا چهار لایه باشد. همچنین پهنای آن با توجه به نیاز رویه کوب و طراحی و سبک مبلمان متفاوت است. اغلب از ثرمه های باریک در مبلمان ظریف تر استفاده می شود. علاوه بر این، ثرمه ها در انواع مات، زری دار، روبان دار، نگین دار و غیره تولید می شوند و بر اساس سبک طراحی مبلمان به کار می روند. ثرمه های مات و ساده اغلب در سبک نئوکلاسیک و مبلمان فرانسوی کاربرد دارند. در سبک مدرن و مینیمال نیز استفاده از ثرمه بسیار محدود بوده و به جای آن از قیطان های پارچه ای همرنگ با پارچه بدنه مبل استفاده می شود. استفاده از ثرمه های روبان دار، زری دار و نگین دار اغلب در سبک کلاسیک و فانتزی رایج است.

میزان انعطاف پذیری ثرمه مبل نیز بسیار مهم است. در تولید مبلمان باید از نوار ثرمه هایی با میزان انعطاف پذیری استاندارد استفاده شود. نوارهای خشک و بدون انعطاف از مبل جدا شده و زیبایی چندانی ندارند. نوارهای بسیار نرم نیز دوام چندانی ندارند و به مرور زمان دچار تغییر شکل می شوند. در پایان باید به هارمونی رنگی ثرمه با رنگ پارچه و چوب مبلمان نیز توجه شود. عدم هماهنگی بین رنگ مبل و ثرمه انتخاب شده، می تواند به شدت از زیبایی بصری مبلمان رویه کوبی شده بکاهد.

نحوه استفاده از ثرمه در رویه کوبی مبلمان

ثرمه مبل اغلب پس از اتمام و تکمیل مراحل ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوار های تزیینی به کمک چسب حرارتی به درزها و شکاف های دور تا دور مبل و محل اتصال پارچه و چوب روی مبلمان چسبانده می شوند. این کار به زیباتر و با کیفیت تر دیده شدن مبلمان کمک کرده و تمامی نواقص آن را پوشش می دهد. برخی از انواع ثرمه نیز باید میان دو لایه پارچه قرار گرفته و دوخته شوند. این تکنیک برای دوخت کوسن های تزئینی و لبه های تشک مبل و غیره به کار گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *